gallery/plaatje zonnepaneel
BakelsSolar

Al 12 jaar specialist in zonnepanelen

Zonnepanelen met aandacht

Btw op zonnepanelen terugvragen

Op de website van Milieu Centraal wordt duidelijk uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat.

 

Dit is vrij eenvoudig zelf te doen en zal ongeveer twee uur van uw tijd kosten. Er zijn ook talloze bedrijfjes die dit voor u kunnen verzorgen voor een bedrag variërend tussen € 90,- en € 120,-.

Als je zonnepanelen op je dak legt, word je in feite een mini-energiebedrijfje en daarmee ‘ondernemer’. Dat heeft als voordeel dat je de btw die je voor je zonnepanelen betaald hebt, kunt terugvragen. Het terugvragen van de btw is eenvoudig en kun je goed zelf doen met behulp van het stappenplan hieronder. Eén ding waar je op moet letten: zorg dat de factuur van de zonnepanelen én de energierekening op dezelfde naam staan. Staat de factuur op jouw naam en de energierekening op naam van je partner, dan kan je de btw niet terugvragen.

Let op: het stappenplan dat hieronder staat, geldt alleen voor particulieren. Werk jij al als zzp’er of ondernemer, lees dan het antwoord op de vraag Hoe zit het als ik al ondernemer / zzp’er ben. Woon je samen en is één van jullie beiden ondernemer? Zet de energierekening én de factuur van de zonnepanelen dan op naam van de niet-ondernemer: dat maakt terugvragen eenvoudiger.

 Stap 1: Vul het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders' in

Om de btw terug te krijgen, moet je je als ondernemer aanmelden bij de Belastingdienst. Dit doe je met het formulier "Opgaaf zonnepaneelhouders", dat op de site van de Belastingdienst staat. Je kunt het formulier uitprinten, invullen en opsturen naar de Belastingdienst. Bij 1 vul je jouw gegevens in: je naam, het adres waar de zonnepanelen zijn geplaatst, je telefoonnummer, je burgerservicenummer en de factuurdatum. Bij 2 geef je aan wat het correspondentieadres voor de btw is (dat kan een ander adres zijn), en bij 3 onderteken je het formulier.

Stap 2: Reactie Belastingdienst afwachten

Na de ontvangst van jouw formulier stuurt de Belastingdienst binnen 10 werkdagen een brief 'Vaststelling belastingplicht'. Daarin staat dat je als btw-ondernemer bent geregistreerd. Vervolgens krijg je binnen 10 werkdagen een gebruikersnaam en wachtwoord toegestuurd (in aparte enveloppen). Daarmee ben je klaar om digitaal je rekeningnummer door te geven en btw-aangifte te doen.

Heb je na enkele weken nog geen brief of inloggegevens ontvangen? Bel dan de Belastingdienst (0800-0543) om te vragen wat er aan de hand is. Als je namelijk niet op tijd aangifte doet, kun je een boete krijgen. Het kan zijn dat het erg druk is bij de Belastingdienst en het daardoor wat langer duurt. Het kan ook zijn dat je geen (nieuwe) inloggegevens ontvangt als je in het verleden al ondernemer bent geweest (maar nu niet meer).

Let op: waarschijnlijk moet je digitaal aangifte doen, maar het kán zijn dat je een papieren aangiftebiljet ontvangt via de post. Vul die papieren aangifte dan in en stuur hem op tijd terug met de post.

Stap 3: Btw-aangifte doen

Heb je de brief en inloggevens ontvangen? Dan ben je klaar om btw-aangifte te doen over het kwartaal waarin je de zonnepanelen hebt gekocht. Het bedrag dat je terugkrijgt, is de btw die je betaald hebt min een vast bedrag (dat noemen we het forfait).

Hoe vul je het formulier in?

Op het formulier moet je bij vraag 1a de btw invullen over de stroom die je met jouw zonnepanelen opwekt. Dit bedrag hoef je niet zelf uit te rekenen. De Belastingdienst heeft het gemakkelijk gemaakt door standaardbedragen (forfaits) te geven. Het bedrag hangt af van het watt piek vermogen van je systeem.